Wel of geen BKR-registratie door Klarna?

Klarna is de afgelopen jaren flink aan populariteit toegenomen in Nederland. Niet meteen betalen, maar eerst een product uittesten en dan pas die betaling doen. 

Maar is Klarna wel zo handig als het lijkt? Krijg je een BKR-registratie als je Klarna gebruikt? Of kun je wel gebruik maken van Klarna als je al een (negatieve) BKR-registratie hebt? Allemaal vragen waarop vele het antwoord (nog) niet weten. Na het lezen van deze blog kun je op deze vragen antwoord geven en kun je beter voorbereid kiezen of je Klarna wel of niet wilt gebruiken.

Wil je direct advies over jouw BKR-kwestie van één van onze juridisch adviseurs? Dan kun je ons bellen op telefoonnummer: 088-426 3737 of vul het contactformulier in op de website en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
  • 02 november 2023

Wat is Klarna?

Klarna is een van oorsprong Zweeds bedrijf dat al jaren actief is op – onder andere – de Nederlandse markt. Maar pas de afgelopen jaren is het grotere publiek bekend geworden met Klarna. 

Klarna biedt betaalmethoden aan om een aankoop direct te betalen of tot en met 30 dagen later. Het betalen van de aankoop tot en met 30 dagen later, is zonder rente of extra kosten. Je krijgt daarnaast kopersbescherming op al je aankopen. Alles gemakkelijk in de app van Klarna. 

Om Klarna Nederland te kunnen gebruiken moet je minstens 18 jaar oud zijn en inwoner van Nederland. Je moet bezitten over een geldige bankrekening en – voor sommige opties van Klarna – een positieve kredietgeschiedenis. 

Het klinkt als een goede deal toch? Je kunt een product kopen, gebruiken en pas als je weet dat je het product ook écht wilt houden, kun je tot 30 dagen later betalen. Zonder extra kosten of gedoe. 
Maar is het ook wel echt zo gemakkelijk? Of is het te mooi om waar te zijn? 

BKR-registratie – De basis

Op het moment dat je een lening aangaat van een bedrag hoger dan € 250,- of meer met een looptijd langer dan één maand, dan zal dit geregistreerd worden in het systeem van BKR. De melding van dit krediet wordt gedaan door de kredietverstrekker die jou de lening of het krediet heeft verstrekt. 

Gegevens die hier worden weergegeven zijn zowel persoonsgegevens als kredietgegevens. Persoonlijke gegevens die zichtbaar zijn op een BKR-overzicht zijn: naam, geboortedatum en adresgegevens. De kredietgegevens die een kredietverstrekker registreert zijn een contractnummer, het soort krediet, de hoogte van het krediet, de startdatum en de verwachte looptijd. Een BKR-registratie blijft vijf jaar staan, vanaf het moment dat het krediet is afbetaald of afgewikkeld. 

Een registratie van een krediet is in beginsel een positieve BKR-registratie. Een positieve BKR-registratie zorgt doorgaans niet voor problemen bij het aanvragen en verkrijgen van een nieuwe lening of krediet. Maar een positieve BKR-registratie kan er wel zorgen voor een lagere leencapaciteit; dat je een minder hoog bedrag kunt lenen. Hiermee proberen zowel het BKR als een kredietverstrekker te zorgen dat je niet meer leningen aangaat, dan je daadwerkelijk kunt betalen. 


Ontstaat er een achterstand op het geregistreerde krediet, dan zal de kredietverstrekker hier een melding van moeten maken. Zij zullen een zogenoemde ‘bijzonderheidscodering’ plaatsen bij jouw BKR-registratie. Er zijn in totaal 7 verschillende bijzonderheidscoderingen die een kredietverstrekker kan plaatsen. Elke bijzonderheidscodering heeft een eigen betekenis en zwaarte. Een combinatie van bijzonderheidscoderingen kan ook, mits de situatie hierom vraagt. 

Op het moment dat er een achterstands- of bijzonderheidscodering wordt geplaatst bij jouw BKR-registratie, wordt er gesproken over een zogenoemde ‘negatieve BKR-registratie’. Vanaf dat moment kan een BKR-registratie wél voor problemen zorgen. Staat er een negatieve BKR-registratie op jouw BKR-overzicht? Dan mogen kredietverstrekkers jou doorgaans geen nieuwe lening of krediet verstrekken. 

Meer informatie over een BKR-registratie lees je op onze pagina ‘Wat is een BKR-registratie

Wel of geen BKR-registratie door Klarna? 

Klarna kan jou een BKR-registratie geven. Maar dit is niet bij alle betaalmethoden van Klarna het geval. 
Kies je voor de optie ‘direct betalen’ of ‘betaal later’, dan zal Klarna geen BKR-registratie plaatsen. Ook zullen zij bij het kiezen van één van deze twee opties, geen kredietcontrole uitvoeren bij het BKR. Dit betekent dat zij niet controleren hoe jouw kredietverleden is. Ongeacht of je al een (negatieve) BKR-registratie hebt, kun je kiezen voor deze betaalmethoden bij Klarna. 

Houdt er rekening mee dat wanneer je kiest voor één van deze twee betaalmethoden, je nog steeds op tijd de betaling moet voldoen. Ondanks dat je geen BKR-registratie krijgt, kunnen de incassokosten flink kunnen oplopen wanneer je niet op tijd betaald. En dit kan misschien weer zorgen voor andere betaalproblemen. 
Kies je voor de optie ‘betaal in termijnen’, krijg je wél een BKR-registratie. Wanneer je voor deze optie kiest, ga je een doorlopend krediet aan bij Klarna ter hoogte van € 1.000,-. Je kunt vervolgens kiezen om het bedrag terug te betalen in 3 maanden, 6 maanden of 12 maanden. 

Zoals al eerder beschreven, krijg je een BKR-registratie wanneer je een lening aangaat van een bedrag hoger dan € 250,- met een looptijd langer dan twee maanden. En dit is precies wat je doet wanneer je kiest voor de ‘betaal in termijnen’ optie bij Klarna. Een doorlopend krediet van een bedrag hoger dan € 250,- welke minimaal 3 maanden loopt. Klarna mag dan ook een BKR-registratie plaatsen. 

Check je BKR-overzicht

Dit zal positieve BKR-registratie zijn. Van deze registratie zul je niet direct last hebben. Maar kun je niet binnen de afgesproken betaaltermijnen betalen? Dan kan het zijn dat er een negatieve BKR-registratie ontstaat. En deze wil je natuurlijk proberen te voorkomen. Let daarom altijd goed op voordat kiest voor het betalen via Klarna en zorg dat je binnen de afgesproken termijn de betaling verzorgt. 

Ook zal Klarna voorafgaand aan het verstrekken van dit doorlopend krediet, een kredietcontrole uitvoeren. Wanneer je al een negatieve BKR-registratie hebt, kun je geen gebruik maken van deze optie.  


Laat CoderingVrij je helpen! 

Heb jij een negatieve BKR-registratie gekregen door Klarna of heb jij een negatieve BKR-registratie waardoor je geen gebruik kunt maken van de diensten van Klarna? Laat CoderingVrij je helpen! 

CoderingVrij is al 10 jaar actief als juridisch dienstverlener. Ons team van juristen is gespecialiseerd in het bemiddelen tussen consumenten en kredietverstrekker bij het aanvechten van negatieve BKR-registraties en frauderegistraties. En met succes! Wij hebben inmiddels al meer dan 10.000 registraties kunnen verwijderen. 

Wil je weten of wij ook jouw negatieve BKR-registratie kunnen verwijderen? Neem dan contact op met één van onze juridisch adviseurs via telefoonnummer: 088-426 3737 of vul het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op. Duidelijkheid binnen één gesprek en altijd een eerlijk advies. 

Ervaar ook weer vrijheid zonder coderingen!

Vrijblijvend adviesgesprek aanvragen
Laat nu jouw negatieve BKR-registratie verwijderen!
Copyrights © 2024 All Rights Reserved by CoderingVrij - Website gemaakt door WebSentiment