Een proces bij Kifid

Bij CoderingVrij begrijpen wij als geen ander hoe belemmerend een negatieve BKR-registratie kan zijn. Met deze reden helpen wij consumenten bij het uitvoeren van een juridische procedure om deze negatieve BKR-registratie te laten verwijderen. Lukt het niet om samen met de kredietverstrekker tot een oplossing te komen? Dan kan een procedure bij Kifid misschien een oplossing bieden.
  • 14 augustus 2023
Hieronder geven wij uitleg over Kifid, hoe een procedure daar in zijn werk gaat en hoe CoderingVrij jou daarbij kan helpen. Heb je na het lezen van deze tekst toch nog vragen, of wil je direct met één van onze adviseurs spreken om te ontdekken of zij ook jou kunnen bijstaan hierin? Neem dan contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek via telefoonnummer: 088-426 3737 of vul het contactformulier in. Vrijblijvend advies en duidelijkheid binnen één gesprek!

Wat is Kifid?


Kifid is het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Een onafhankelijk instituut die dient als een klachtenloket voor consumenten, klein zakelijke ondernemers en ZZP’ers met een klacht over een financieel product of dienst van een financiële dienstverlener. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een bank of verzekeraar. Ook kwesties over (negatieve) BKR-registraties kun je melden bij Kifid. 

Kifid helpt bij het oplossen van problemen door bemiddeling tussen partijen of door een (in de meeste gevallen) juridisch bindende uitspraak van de Geschillencommissie. Deze procedure wordt vaak gezien als een alternatief voor een gerechtelijke procedure.

Verwijdering BKR-registratie


Heb je last van een negatieve BKR-registratie? Wordt jij belemmerd bij het verkrijgen van een hypotheek, een leaseauto of een andere lening? Dan is het verwijderen van de negatieve BKR-registratie de enige oplossing. 

Bij CoderingVrij zijn wij gespecialiseerd in BKR-gerelateerde zaken. Met tien jaar ervaring in het verwijderen van negatieve BKR-registraties, kunnen de juristen van CoderingVrij jou als geen ander bijstaan in de juridische procedure. 

Wil je meer informatie over een juridische procedure bij CoderingVrij ter verwijdering van een negatieve BKR-registratie en onze werkwijze? Lees dan ons stappenplan en kom meer te weten over hoe wij jou in 4 stappen kunnen helpen.

Is de verwijdering van jouw negatieve BKR-registratie niet gelukt in het eerdere, minnelijke traject? Dan kan een procedure bij Kifid misschien de oplossing bieden.
Hoe verloopt een procedure bij het Kifid? Een procedure bij Kifid verloopt via een aantal vaste stappen. Dit stappenplan zorgt voor duidelijkheid tijdens het proces, zodat je als consument weet waar je aan toe bent en wat je kunt verwachten. De procedure bij Kifid bestaat uit de volgende zeven stappen:
 
  1. Opstellen klachtschrift De eerste stap in de procedure bij Kifid, is het opstellen van een klachtschrift. In dit klachtschrift beschrijf je uitgebreid wat de klacht is tegen de kredietverstrekker en welke oplossing je wenst. Bijvoorbeeld het verwijderen van de negatieve BKR-registratie omdat je hierdoor belemmerd wordt, terwijl je financieel al langere tijd stabiel bent;
  2. Indienen van het klachtschrift Het indienen van het klachtschrift bij Kifid. Ook zul je een bevestiging ontvangen van indiening, wat de start van de procedure aantoont;
  3. Reactie van de kredietverstrekker De kredietverstrekker is nu op de hoogte gesteld van jouw klacht en krijgt 4 weken de tijd om te reageren. De reactie kan een verwijdering van de negatieve BKR-registratie betekenen of een verweer waarom de negatieve BKR-registratie gehandhaafd blijft;
  4. Tweede reactiemogelijkheid consumentOntvang je een verweer van de kredietverstrekker waarin zij besluiten de negatieve BKR-registratie te handhaven en ben je het hier niet mee eens? Dan ontstaat er opnieuw een termijn van 4 weken waarbinnen je mag reageren; 
  5. Tweede reactiemogelijkheid kredietverstrekker Ook op deze nieuwe reactie mag de kredietverstrekker reageren. Wederom kan de kredietverstrekker besluiten de negatieve BKR-registratie te verwijderen óf de negatieve BKR-registratie te handhaven. Hierbij geldt opnieuw een termijn van 4 weken;
  6. Uitspraak GeschillencommissieIs de bemiddeling niet succesvol en kom je er samen met de kredietverstrekker niet uit? Dan zal de Geschillencommissie een uitspraak doen. Er kan gekozen worden voor een uitspraak zonder mondelinge behandeling of met mondelinge behandeling. Deze uitspraak is meestal in de vorm van bindend advies. ‘Bindend’ wil zeggen dat er niet op deze uitspraak teruggekomen kan worden; beide partijen zijn verplicht zich te houden aan deze uitspraak;
  7. Beroep Ben je het écht niet eens met de uitspraak van de Geschillencommissie? Dan kun je tegen dit bindend advies in beroep gaan. Je kunt in beroep gaan bij de Commissie van Beroep van Kifid, als er voldaan is aan de voorwaarden om beroep in te dienen. Ook de kredietverstrekker kan in beroep gaan;

Is er geen bindend advies gegeven door de Geschillencommissie? Dan kun je niet in beroep gaan bij de Commissie van Beroep van Kifid. Wel kun je dan de zaak opnieuw laten beoordelen door een rechter. 

Laat CoderingVrij jou helpen met deze procedure


Het is voor jou als consument mogelijk zelfstandig een procedure bij Kifid het voeren. Maar bij CoderingVrij begrijpen wij hoe overweldigend en verwarrend een juridische procedure kan zijn. Wees daarom gerust, CoderingVrij staat jou hierin graag bij. Met een team van experts staan wij klaar om jou door het hele proces te begeleiden. Onze specialisten hebben ruime ervaring in het behandelen van BKR-gerelateerde zaken en procedures bij Kifid. 

Bij de start van een procedure bij CoderingVrij, krijg je direct een eigen jurist toegewezen. Deze jurist gaat samen met jou het gehele dossier opbouwen en loopt met jou elke stap van een Kifid-procedure door. Jouw vaste aanspreekpunt, zodat de gehele procedure duidelijk en overzichtelijk blijft. 

Wil je de Kifid-procedure liever door een advocaat laten voeren? Dan is dit ook een mogelijkheid. Meer informatie over een gerechtelijke procedure kun je terugvinden op onze pagina ‘BKR verwijderen met advocaat’.

Wil je weten of CoderingVrij jou kan helpen bij de verwijdering van de negatieve BKR-registratie via een procedure bij Kifid? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze juridisch adviseurs. Tijdens dit gesprek kunnen zij jou direct vertellen wat de mogelijkheden zijn in jouw specifieke situatie. Duidelijkheid binnen één gesprek. Je kunt ons bereiken via telefoonnummer: 088-426 3737 of vul het contactformulier in en wij nemen contact met jou op. 

Ervaar ook vrijheid zonder coderingen!
Laat nu jouw negatieve BKR-registratie verwijderen!
Copyrights © 2024 All Rights Reserved by CoderingVrij - Website gemaakt door WebSentiment