• Gerechtelijk
  • Lening

Kifid beslist: BKR-registratie moet eerder worden verwijderd

  • Coderingen:AH
  • Geregistreerd door: BLG Wonen
  • Reactietijd:3 maanden na start procedure
Stap 1. Adviesgesprek
Adviesgesprek  Op het moment dat client bij ons kwam voor hulp met de negatieve BKR-registratie, had hij last van een achterstandsmelding en een herstelmelding op de registratie van zijn hypotheek van BLG Wonen. Een hypotheek staat normaal niet op het BKR-overzicht weergegeven. Dit wijzigt op het moment dat er een achterstand ontstaat op het hypothecair krediet, dan komt deze wél op het BKR-overzicht te staan. Dit was ook het geval bij cliënt.

Ondanks dat de theorie aangeeft dat je met een zogenoemde AH-melding in het BKR nog altijd financiële mogelijkheden hebt, bleek dit in de praktijk niet het geval. 

Cliënt had last van deze negatieve BKR-registratie op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. Op persoonlijk vlak liep cliënt er tegenaan dat hij een huidig, lopend krediet niet kon onderbrengen bij een andere bank. De wens was om dit krediet onder te brengen in de huidige hypotheek, wat de maandelijkse lasten met bijna € 500,- per maand verlagen. Ondanks dat cliënt dit op financieel gebied zou moeten kunnen realiseren, kreeg hij het krediet niet ondergebracht in de hypotheek door de negatieve BKR-registratie.

Op zakelijk vlak liep cliënt tegen de belemmering aan dat hij geen materiaal voor zijn onderneming kon aanschaffen. Dit materiaal kon het werk van cliënt, wat valt onder fysiek zwaar werk, aanzienlijk verlichten. Ook dit zakelijke krediet werd cliënt niet verschaft door de negatieve BKR-registratie.
Stap 2. Start minnelijk traject
Start minnelijk traject Om cliënt te helpen bij de verwijdering van deze AH-codering,  ( https://www.coderingvrij.nl/bkr-verwijderen ) start CoderingVrij een juridische procedure. Tijdens dit minnelijke traject ging de jurist actief met cliënt aan de slag om een volledig en uitgebreid dossier te creëren. Het juridisch verzoek bevat feiten, omstandigheden en bewijslast om de belemmeringen van cliënt grondig te beschrijven en deze te bewijzen met documenten.  
Stap 3. Reactie kredietverstrekker
Reactie kredietverstrekker De kredietverstrekker besloot na ontvangst van het juridisch verzoek, de negatieve BKR-registratie niet te verwijderen. Zij nemen het standpunt in dat er geen gerechtvaardigd belang is aangedragen, om de negatieve BKR-registratie vroegtijdig te verwijderen.  Met andere woorden, zij vonden het belangrijker om cliënt financieel te beschermen dan hem financiële vrijheid te geven. 
Stap 4. Vervolgprocedure
Vervolgprocedure De reactie van de kredietverstrekker was voor zowel cliënt als CoderingVrij onbegrijpelijk. Na overleg werd besloten geen genoegen te nemen met deze reactie. 

Er werd een Kifid procedure gestart. De jurist bij CoderingVrij heeft het gehele dossier samen met cliënt nogmaals doorgenomen en versterkt waar nodig. De gehele procedure van Kifid wordt doorlopen, waarbij zowel de kredietverstrekker als CoderingVrij verschillende mogelijkheden kregen om schriftelijk te reageren. 
Stap 5. Uitspraak
Uitspraak De uitspraak van de commissie van Kifid volgt schriftelijk en met gedeeltelijk positief nieuws: de kredietverstrekker moet de coderingen binnen drie maanden verwijderen! 

Ondanks dat de coderingen terecht zijn geplaatst door de kredietverstrekker, is het handhaven hiervan niet langer nodig. Volgens Kifid heeft cliënt voldoende laten zien dat hij financieel stabiel is en de kans op herhaling klein is. Ook het feit dat er geen andere negatieve BKR-registraties zijn, werkt in het voordeel. De bank heeft op hun beurt niet genoeg aangetoond dat de registratie langer moet blijven staan. 

De bewaartermijn van de registratie wordt dan ook verkort en binnen drie maanden zullen de coderingen moeten worden verwijderd.

Reviews

Ben jij overtuigd geraakt? Neem contact op!

Vrijblijvend adviesgesprek aanvragen
Laat nu jouw negatieve BKR-registratie verwijderen!
Copyrights © 2024 All Rights Reserved by CoderingVrij - Website gemaakt door WebSentiment