Adviesgesprek Op het moment dat cliënte contact opnam met CoderingVrij, had zij last van één negatieve BKR-registratie. Een registratie van Rabobank Nederland met twee
coderingen: een achterstandsmelding en een bijzonderheidscode 2. De registratie zou tot 2027 zichtbaar blijven op het BKR-overzicht van cliënte en tot die tijd voor (financiële) belemmering zorgen.
Cliënte had geen tijd om nog drie jaar te wachten tot de negatieve BKR-registratie automatisch zou komen te vervallen. De reden hiervoor is dat de woning van cliënte en haar partner hoog nodig verbouwd diende te worden. Er waren verschillende werkzaamheden nodig ter renovatie en verduurzaming van de woning. De financieel adviseur van cliënte en haar partner had aangegeven dat er genoeg financiële ruimte was binnen de huidige hypotheek. Met het oversluiten van de hypotheek zouden zij de noodzakelijke verbouwing kunnen financieren.
De negatieve BKR-registratie van Rabobank was de enige reden waarom de hypotheek niet overgesloten kon worden en de verbouwing niet gerealiseerd kon worden. Na overleg met de juridisch adviseurs van CoderingVrij werd dan ook besloten om een
juridisch traject te starten om de registratie aan te vechten.