• Minnelijk verwijderd
  • Hypotheek afsluiten

Twee negatieve BKR-registraties verwijderd, hypotheek voor mantelzorgwoning kan worden aangevraagd

  • Coderingen: A, 1, 2-codering & A2-codering
  • Geregistreerd door: ABN AMRO Bank N.V. & Vesting Finance   
  • Reactietijd: Eén maand
Stap 1. Adviesgesprek
Adviesgesprek Op het moment dat cliënt contact opnam met CoderingVrij, bevond hij zich in een moeilijke situatie. Zo hadden cliënt en zijn partner een nieuwe woning gevonden én deze al aangekocht. Het voorlopig koopcontract was ondertekend en de termijn van de ontbindende voorwaarden liep af. Dit betekende dat cliënt en zijn partner maar beperkt de tijd hadden om een hypotheek te verkrijgen. 

Bij het aanvragen van de hypotheek kwam cliënt tot zijn schrik achter de belemmering die de twee negatieve BKR-registraties op zijn BKR met zich meebrachten. Door deze registraties kregen cliënt en zijn partner geen hypotheek. En dat terwijl de tijd begon te dringen! 

Cliënt had twee negatieve BKR-registraties op zijn naam staan. Een registratie van ABN AMRO Bank met een achtstandsmelding, een bijzonderheidscode 1 en een bijzonderheidscode 2. Ook stond er een BKR-registratie van Vesting Finance met een achterstandsmelding en een bijzonderheidscode 2. Deze combinatie van coderingen zorgde ervoor dat cliënt op financieel gebied helemaal vast zat. 

Na een adviesgesprek met één van onze juridisch adviseurs werd besloten een juridische procedure te starten om de BKR-registraties aan te vechten. 
Stap 2. Start minnelijk traject
Start minnelijk traject Gezien de grote haast die cliënt en zijn partner hadden bij de verwijdering van de negatieve BKR-registraties, werd er gekozen voor een versnelde procedure. Er werd een vaste jurist toegewezen die samen met cliënt zoveel mogelijk informatie ging verzamelen om een juridisch verzoek op te kunnen stellen. Zo beschrijft het juridisch verzoek onder andere het ontstaan van de registraties, de huidige situatie en het (dringende) belang voor verwijdering van de registraties. 

In geval van cliënt was er sprake van een dringend belang voor verwijdering van de BKR-registraties. Cliënt en zijn partner wilde namelijk niet ‘zomaar’ een woning kopen. 

De woning was van belang omdat deze genoeg ruimte biedt om mantelzorg voor de (schoon)vader van cliënt op zich te kunnen nemen. De gezondheid van de (schoon)vader van cliënt ging steeds verder achteruit, waardoor mantelzorg noodzakelijk werd. Dit wilde cliënt en zijn partner graag op zich nemen. In de huidige (huur)woning was dit niet mogelijk, waardoor het stel actief aan de slag was gegaan met het aankopen van een nieuwe woning. 
Stap 3. Reactie kredietverstrekker
Reactie kredietverstrekker Vanaf het moment dat het juridisch verzoek werd verzonden naar een kredietverstrekker, heeft deze een wettelijk reactietermijn van één maand. In de wet is vastgelegd dat een kredietverstrekker er één maand over mag doen om te reageren. 

ABN AMRO Bank had geen maand nodig om te reageren op het verzoek, maar slechts twee weken. De reactie van de kredietverstrekker was positief! De reactie was kort maar krachtig: de coderingen worden weggehaald en de registratie blijft staan. Dit wordt nu een positieve BKR-registratie die cliënt en zijn partner niet zal belemmeren bij het aanvragen van een hypotheek. 

Vesting Finance reageert na een maand, maar wel met een positieve reactie! Ondanks dat de coderingen terecht in het BKR staan, is uit de belangenafweging naar voren gekomen dat de coderingen van cliënt vroegtijdig verwijderd kunnen worden. Dit vanwege de persoonlijke omstandigheden van cliënt. 

Een flinke opluchting voor cliënt en zijn partner die nu zonder verdere zorgen de woning konden aankopen. 

Reviews

Ben jij overtuigd geraakt? Neem contact op!

Vrijblijvend adviesgesprek aanvragen
Laat nu jouw negatieve BKR-registratie verwijderen!
Copyrights © 2024 All Rights Reserved by CoderingVrij - Website gemaakt door WebSentiment