Adviesgesprek De rentevaste periode van de hypotheek van cliënten liep later in het jaar af. Omdat de kosten van de hypotheek flink zouden stijgen na het aflopen van de rentevaste periode, waren zij voornemens de hypotheek over te sluiten. Ondanks dat er op financieel gebied geen enkele belemmeringen waren om de hypotheek over te sluiten, werd dit toch afgewezen op basis van de twee negatieve BKR-registraties op naam van cliënten.
Cliënten hadden twee negatieve BKR-registraties op het BKR-overzicht staan; een registratie van Interbank met een achterstandsmelding en bijzonderheidscode 2 en een registratie van SNS Bank met een achterstandsmelding.
Krijgen cliënten deze
coderingen niet op tijd van het BKR af voordat de rentevaste periode van hun hypotheek zou verlopen, zouden zij maandelijks een hoger bedrag moeten gaan betalen! De functie van het BKR om consumenten op financieel te beschermen, verviel dan.
Na een uitgebreid adviesgesprek met één van onze juridisch adviseurs, werd besloten de twee negatieve BKR-registraties aan te vechten. Omdat de termijn van de rentevaste periode al snel zou aflopen, werd er gekozen voor een versnelde procedure.