• Minnelijk verwijderd
  • Hypotheek afsluiten

BKR-registraties staan aankoop nieuwe woning in de weg terwijl huidige woning al verkocht is!

  • Coderingen: A, 1, 2-codering
  • Geregistreerd door: Rabobank Nederland
  • Reactietijd: Twee weken
Stap 1. Adviesgesprek
Adviesgesprek Op het moment dat cliënte contact opnam met CoderingVrij, bevond zij zich in een kritieke situatie.
Samen met haar partner had cliënte de huidige woning verkocht alsook dat zij al een nieuwe woning
hadden aangekocht. Het voorlopig koopcontract voor deze nieuwe woning was ondertekend en zij
waren druk bezig met het aanvragen van de hypotheek.

Bij het aanvragen van de hypotheek kregen cliënte en haar partner tot hun schrik het bericht dat er
geen hypotheek verstrekt kon worden door de twee negatieve BKR-registraties van cliënte. Op het
BKR-overzicht van cliënte waren twee negatieve BKR-registraties van Rabobank Nederland te zien
met de volgende bijzonderheidscoderingen: een
achterstandsmelding, een bijzonderheidscode 1 en een bijzonderheidscode 2. De registraties zouden
pas in 2027 automatisch komen te vervallen.

Maar cliënte had geen tijd om tot 2027 te wachten, ze had namelijk haar huidige woning al verkocht
en stond op het punt een nieuwe woning te kopen. Een woning die nu niet gekocht kon worden door
deze twee negatieve BKR-registraties. Op het moment dat cliënte en haar partner deze woning niet
zouden kunnen kopen, zouden zij op straat komen te staan!

Samen met een adviseur van CoderingVrij werd al
snel besloten dat er actie ondernomen moest worden. Er werd met spoed een versnelde juridische
procedure gestart om deze twee negatieve BKR-registraties aan te vechten.
Stap 2. Start minnelijk traject
Start minnelijk traject De dag dat het juridisch traject werd opgestart, heeft de behandelend jurist direct contact
opgenomen met cliënte om van start te kunnen gaan. Er was geen tijd te verliezen. Via zowel
schriftelijk als telefonisch contact in de dagen die volgden, werd er zoveel mogelijk informatie
verzameld om een compleet en sterk juridisch verzoek te kunnen opstellen.

Nadat alle informatie over het ontstaan van de registraties, de huidige financiële situatie alsook het
dringende belang voor verwijdering van de registraties verzameld was, kon het juridisch verzoek
worden opgesteld en verzonden naar de kredietverstrekker.

Vanaf het moment dat de kredietverstrekker het verzoek heeft ontvangen, hebben zij wettelijk
gezien één maand de tijd om inhoudelijk te reageren. Gezien de grote haast die cliënte had bij de
verwijdering van de registraties, is aan de kredietverstrekker verzocht om het dossier met voorrang
op te pakken.
Stap 3. Reactie kredietverstrekker
Reactie kredietverstrekker Ondanks dat een kredietverstrekker dit niet verplicht is, gaven zij toch gehoor aan het verzoek om het juridisch verzoek met voorrang te behandelen. Binnen twee weken kwam de kredietverstrekker
met een inhoudelijke reactie.

De reactie van de kredietverstrekker was positief! Er werd beschreven dat er een volledige
belangenafweging was gemaakt
waarbij de persoonlijke belangen van cliënte zijn afgewogen tegen de belangen van Stichting BKR.
Hieruit is naar voren gekomen dat de belangen van cliënte, in dit specifieke geval, zwaarder wegen
dan die van het BKR. Alle bijzonderheidscoderingen zouden dan ook worden verwijderd.

Op het BKR van cliënte bleef na de verwijdering van de bijzonderheidscoderingen alleen een
positieve BKR-registratie over. Deze ging het
verkrijgen van de nieuwe hypotheek niet in de weg zitten. Een flinke opluchting voor cliënte en haar
partner die nu zonder verdere belemmeringen de nieuwe woning konden aankopen.

Reviews

Ben jij overtuigd geraakt? Neem contact op!

Vrijblijvend adviesgesprek aanvragen
Laat nu jouw negatieve BKR-registratie verwijderen!
Copyrights © 2024 All Rights Reserved by CoderingVrij - Website gemaakt door WebSentiment