Adviesgesprek Op het moment dat cliënt contact opnam met CoderingVrij had hij last van één negatieve BKR-registratie van American Express. De registratie liet een
achterstandsmelding en een bijzonderheidscode 2 zien.
De coderingen zijn kunnen ontstaan door een incident; er was geen sprake van een financieel problematische situatie, maar van een eenmalig voorval. Dat was ook te zien op het BKR-overzicht van cliënt, die enkel deze negatieve registratie van American Express liet zien.
De registratie zou tot 2029 zichtbaar blijven op het BKR van cliënt en hiermee tot deze tijd ook voor belemmeringen zorgen. Cliënt kon de bewaartermijn niet afwachten en had flinke haast bij de verwijdering van de negatieve BKR-registratie.
Cliënt had namelijk een woning aangekocht en het bijbehorende koopcontract getekend. In het koopcontract waren geen ontbindende voorwaarden opgenomen. Cliënt had de woning dan ook zonder financieringsvoorbehoud aangekocht. Nu cliënt geen hypotheek kon krijgen door de negatieve BKR-registratie, bracht dit een groot (financieel) risico met zich mee.
Tijdens het
adviesgesprek met onze juridisch adviseurs werd het duidelijk dat cliënt met spoed geholpen moest worden. Na overleg werd besloten een
versnelde juridische procedure te starten om de registratie aan te vechten.