Adviesgesprek Cliënte had op haar BKR-overzicht één negatieve BKR-registratie staan. Een registratie die een
achterstandsmelding liet zien.
Ondanks dat de theorie zegt dat je met enkel een achterstandsmelding geen financiële belemmering zult ervaren, bleek dit in de praktijk wel degelijk het geval. Door deze ene negatieve BKR-registratie met een achterstandsmelding werd cliënte afgewezen bij haar hypotheekaanvraag.
Het verkrijgen van de hypotheek was van groot belang. Cliënte woonde op dat moment in een huurwoning. Het huurcontract voor deze woning stond op het punt te verlopen en binnen twee maanden zou cliënte de woning moeten verlaten. Het aankopen van een woning was dan ook de enige mogelijkheid om tijdig nieuwe woonruimte te kunnen realiseren.
Het oorspronkelijke krediet waarop de achterstandsmelding is ontstaan, was ter hoogte van ongeveer € 1.000,-. Door een overlijdensgeval in de familie en een daarvoor bestemde reis naar het buitenland, was één van de betaaltermijnen aan de aandacht van cliënte ontsnapt. Na terugkomst in Nederland realiseerde cliënte dat zij een betaling had gemist en trof meteen een betalingsregeling om deze achterstand in te lopen. Deze regeling is volgens afspraak verlopen en zowel de achterstand als het gehele krediet zijn uiteindelijk betaald door cliënte.
Dat dit krediet van een relatief klein bedrag nu zo’n grote schade met zich meebracht was dan ook niet in verhouding. In de situatie van cliënte betrof het overduidelijk een incident in plaats van opzettelijke en langdurige wanbetaling.
Na een gesprek met onze juridisch adviseurs, was het dan ook snel duidelijk dat er actie ondernomen moest worden. Er werd een juridische procedure gestart.